7 aug 2005 begonnen aan de

Horizontale Omkeerbare Stoommachine

Het vliegwiel, gemaakt van brons en is 25 mm dik en rond 100 mm De muis geeft een goed beeld van de groote. (5 uur)
de cilinder - leibaan - cilinderdeksel en cilinderbodem maak ik van brons, en draai ik in een keer, alle maten zijn dan gelijk aan elkaar. ( 6 uur )
Cilinder met deksel nu afgestoken en uitgeboord. ( 1 uur )
Leibaan met tussen deksel naar de cilinder. ( 1 uur )

Totaal gewerkte uren ongeveer 62

 

Ook een begin gemaakt aan het frame, gemaakt van brons 40 x 8 de stukken die ik er af gezaagd heb worden achterkant en voorkant. ( 4 uur)

De Schuifkast, een van de makelijkste schuifkasten om te maken, niet te vergelijken met bijvoorbeeld een bakschuif.

Van links naar rechts : kotteren - frezen - boren - ruimen, ( 10 mm H7 ) daarna de kanalen gefreesd, en alle gaten geboord en afstopt.

Links het eindproduct, al aan de cilinder gesoldeerd. ( 6 uur )

Alle delen voorzien van kogellagers, ook de leibaan met de leider gefreesd. ( 4 uur)

Frame afgemaakt en gepolijst, ook de drijfstang en de krukas zijn klaar, de krukas heb ik al voorzien van een kogellager. ( 10 uur )

Drijfstang
Krukas

Alle onderdelen geboord en voorzien van M3 boutjes, het geheel samen gemonteerd. ( 5 uur )

Binnen kort maak ik hier over een nieuwe pagina

Klaar, de totale afwerking met de afstelling ben ik zo'n tien uur mee druk geweest, kan ik weer verder met mijn eigen ontwerp, de "Heinrici horizontaal".

Hieronder div. onderdelen, al gedeeltelijk samen gemonteerd.

 

Nu de stoomverdeler met omkeer meganiek, niet de makelijkste klus.

Excentriek ( gietijzer) en excentriekstang. ( brons)

iets meer werk dan de schuifkast. ( 10 uur )